Gå til hovedinnhold Gå til hovedmeny

Bli kjent med WoolLand Norway

Det hele startet i 2010 med tre småbarnsmødre, to drømmer og et irritasjonsmoment. Oslo-jentene Annette Steen Lien, som jobbet som prosjektleder i et reklamebyrå, og barndomsvenninnen Hedda Rivelsrud, som var produktsjef i kosmetikkbransjen, drømte om å starte noe eget sammen. Samtidig satt Siri Josefsen Sørflaten i mammaperm fra stillingen som distribusjonssjef i Posten/Bring og grublet. Hun hadde barn i barnehage, og syntes det var påfallende at alle småtassene hadde så masse fine klær å gå i under sommerhalvåret, men når høsten kom var alle kun iført ullundertøy hver bidige dag. Ullundertøyet var utvilsomt anvendelig, men hvorfor i alle dager måtte det se så utrolig kjedelig ut?

Annette hadde barn i samme barnehage som Siri, og da hun fikk snusen i at Siri hadde begynt å leke seg med skisser av ullundertøy med kult design, ble hun med ett engasjert. Dette var en kul idé og en nisje i markedet! De fikk med seg en vel så henrykt Hedda på laget, sa opp jobbene sine og bestemte seg for å satse alt: De ville forsyne det ganske land med fine, funksjonelle og solide ullklær til hverdagsbruk – til gunstige priser.

blobid1.jpg

Lansering i 2011

I januar 2011 ble WoolLand AS etablert og vår første utfordring var å finne en ullkvalitet som tålte at man tilføyde klærne dekorative detaljer (noe materialet i tradisjonelt ullundertøy rett og slett var for slapt til). Deretter fulgte mange dager og netter med beinhard jobbing med å stake ut en foretningsplan og strategi og lande navn og produkter.

Da den første kolleksjonen kom fra fabrikken til det bittelille kontoret vårt innerst på et hagesenter på Ris i Oslo, var vi kjempespente, og snart; innmari stolte. Så krye var vi, at vi selv kontaktet pressen og ba om å få komme og vise fram produktene våre. Vi kledde blant annet opp våre egne barn i WoolLand fra topp til tå, og tok dem med på God Morgen Norge. Allerede før TV-opptaket begynte, slo andre barn vi traff på bakrommet seg vrange fordi de ville ha på seg det samme ulltøyet som våre barn. Dette burde ha vært et hint om at vi hadde gjort noe riktig, men da vi ble nedringt av folk etter sending, ble vi allikevel tatt fullstendig på senga. Nettsiden brøt sammen og folk fra hele landet ringte for å takke oss. Det ga oss en kjempeboost og bekreftet at WoolLand var noe folk ville ha.

Vi arrangerte åpningssalg for venner og kjente på Ris Hagesenter, og kundene strømmet til. Ryktet om at vi stadig hadde noen produkter liggende på kontoret begynte å gå, og snart kom fler og fler innom for å handle. Samtidig fikk vi stadig tilbakemelding fra nettkunder som ble positivt overrasket da de fikk varene hjem. Da begynte tanken om å supplere nettbutikken med en fysisk butikk å melde seg. For det å selge god kvalitet på nett, har sine utfordringer. Folk liker gjerne å ta, kjenne og prøve, og å forsikre seg om at ulla ikke stikker. Så da pakket vi sammen Nespressomaskinen og de rosa kaffekoppene våre og flyttet til en gammel villa på Lilleaker. Vi klemte kontoret sammen bak et forheng og gjorde om resten av lokalet til butikk. Nå hadde vi utvidet sortimentet med kolleksjoner til både barn, kvinner og menn, og nok en gang var vi veldig nervøse for at ingen skulle komme å handle. Men da vi lanserte den første kolleksjonen etter flyttingen, rant det på med folk – til tross for at kalenderen viste august og gradestokken 22 pluss.

Fra villaen på Lilleaker hadde vi utsikt til en låve som huset en interiørbutikk litt lenger ned i veien, og den dagdrømte vi om å flytte WoolLand inn i. Den sto i stil med konseptet vårt, og hadde en superkoselig kafé vis-à-vis. Og en dag kom plutselig eieren av butikken opp til oss og spurte om vi ville flytte inn sammen med dem. Vi var ikke vanskelige å be, og etter en stund tok vi over hele lokalet. Og selv om vi nå har flyttet kontordelen til Vinderen, er det fortsatt på låven i Lilleakerveien 30 du finner WoolLands første konseptbutikk.

Vi har gått fra å bare være oss tre de første årene til og ha over 40 ansatte ila kort periode. Vi er stolte over at vi har skapt en kul og kreativ arbeidsplass som vi gleder oss til å komme til hver eneste dag. Vi føler oss også heldige som lager klær som vi selv, barna våre, og så mange andre ønsker å gå med.

I desember 2019 ble WoolLand kjøpt opp av Dale of Norway, hvor Siri og Annette fremdeles vil fortesette og ha hovedansvaret med å utvikle WoolLand merkevaren til neste nivå både nasjonalt og internasjonalt. 

Annette Steen Lien til venstre og Siri Sørflaten til høyre.