Gå til hovedinnhold Gå til hovedmeny

Det hele startet med tre småbarnsmødre, to drømmer og et irritasjonsmoment.

Oslo-jentene Annette Steen Lien, som jobbet som prosjektleder i et reklamebyrå, og barndomsvenninnen Hedda Rivelsrud, som var produktsjef i kosmetikkbransjen, drømte om å starte noe eget sammen. Samtidig satt Siri Josefsen Sørflaten i mammaperm fra stillingen som distribusjonssjef i Posten/Bring og grublet. Hun hadde barn i barnehage, og syntes det var påfallende at alle småtassene hadde så masse fine klær å gå i under sommerhalvåret, men når høsten kom var alle kun iført ullundertøy hver bidige dag. Ullundertøyet var utvilsomt anvendelig, men hvorfor i alle dager måtte det se så utrolig kjedelig ut?

Annette hadde barn i samme barnehage som Siri, og da hun fikk snusen i at Siri hadde begynt å leke seg med skisser av ullundertøy med kult design, ble hun med ett engasjert. Dette var en kul idé og en nisje i markedet! De fikk med seg en vel så henrykt Hedda på laget, sa opp jobbene sine og bestemte seg for å satse alt: De ville forsyne det ganske land med fine, funksjonelle og solide ullplagg til hverdagsbruk – til gunstige priser.

Dette er WoolLand
I januar 2011 ble WoolLand AS etablert, med Annette som daglig leder, Siri som designsjef og Hedda som markedssjef – alle i en slags 200 prosents stilling. Vår første utfordring var å finne en ullkvalitet som tålte at man tilføyde klærne dekorative detaljer (noe materialet i tradisjonelt ullundertøy rett og slett var for slapt til). Deretter fulgte mange dager og netter med beinhard jobbing.

Tanken var opprinnelig å designe ulltøy til barn. Men noe i oss må ha visst at vi snart også kom til å ville lage klær for voksne, for vi ønsket å finne et merkenavn som ikke begrenset seg til barnetøy. Etter en workshop kom det: WoolLand. Det passer perfekt, syntes vi, ettersom at Norge er et ull-land. – Et land der vi er mye i aktivitet utendørs, og et land med temperaturer som gjør at vi trenger ull året rundt for å holde oss varme.

Visjonen vår var å lage klær av høy kvalitet til en fornuftig pris, og det ble raskt tydelig at vi da ikke kunne selge plaggene våre gjennom vanlige butikker. Da måtte vi enten ha filt ned på kvaliteten, eller akseptert at utsalgsprisen ble skyhøy. Dermed måtte vi tenke kreativt, og løsningen ble å kun selge klærne gjennom egen salgskanal – i vår egen nettbutikk.

Da den første kolleksjonen kom fra Kina til det bittelille kontoret vårt innerst på et hagesenter på Ris i Oslo, var vi kjempespente, og snart; innmari stolte. Så krye var vi, at vi selv kontaktet pressen og ba om å få komme og vise fram produktene våre. Vi kledde blant annet opp våre egne barn i WoolLand fra topp til tå og tok dem med på God Morgen Norge. Allerede før TV-opptaket begynte, slo andre barn vi traff på bakrommet seg vrange fordi de ville ha på seg det samme ulltøyet som våre barn. Dette burde ha vært et hint om at vi hadde gjort noe riktig, men da vi ble nedringt av folk etter sending, ble vi allikevel tatt fullstendig på senga. Nettsiden brøt sammen og folk fra hele landet ringte for å takke oss. Det ga oss en kjempeboost og bekreftet at WoolLand var noe folk ville ha.

Vi arrangerte åpningssalg for venner og kjente på Ris Hagesenter, og kundene strømmet til. Ryktet om at vi stadig hadde noen produkter liggende på kontoret begynte å gå, og snart kom fler og fler innom for å bytte varer og handle. Samtidig fikk vi stadig tilbakemelding fra nettkunder som ble positivt overrasket da de fikk varene hjem. Og da begynte tanken om å supplere nettbutikken med en fysisk butikk å melde seg. For det å selge god kvalitet på nett, har sine utfordringer. Folk liker gjerne å ta, kjenne og prøve, og å forsikre seg om at ulla ikke stikker. Så da pakket vi sammen Nespressomaskinen og de rosa kaffekoppene våre og flyttet til en gammel villa på Lilleaker. Vi klemte kontoret sammen bak et forheng og gjorde om resten av lokalet til butikk. Nå hadde vi utvidet sortimentet med kolleksjoner til både barn, kvinner og menn, og nok en gang var vi veldig nervøse for at ingen skulle komme å handle. Men da vi lanserte den første kolleksjonen etter flyttingen, rant det på med folk – til tross for at kalenderen viste august og gradestokken 22 pluss.

Fra villaen på Lilleaker hadde vi utsikt til en låve som huset en interiørbutikk litt lenger ned i veien, og den dagdrømte vi om å flytte WoolLand inn i. Den sto i stil med konseptet vårt, og hadde en superkoselig kafé vis-à-vis. Og en dag kom plutselig eieren av butikken opp til oss og spurte om vi ville flytte inn sammen med dem. Vi var ikke vanskelige å be, og etter en stund tok vi over hele lokalet. Og selv om vi nå har flyttet kontordelen til Vinderen, er det fortsatt på låven i Lilleakerveien 30 du finner WoolLands første konseptbutikk. Kundene våre sier at de elsker å komme dit å handle, ta en kopp kaffe eller lunsj.

Vi har gått fra å bare være oss tre til å bli flere ansatte, og er stolte over at vi har skapt en kul og kreativ arbeidsplass som vi gleder oss til å komme til hver eneste dag. Vi føler oss også heldige som lager klær som vi selv, barna våre, og så mange andre ønsker å gå med.

 

Det unike med våre produkter
Våre plagg lages av den fineste Merinoull, bestilt fra mulesing-frie gårder. Vi går aldri på kompromiss med kvalitet, så når du handler hos oss skal du vite at du får ull av ypperste klasse.

Ullkvalitet måles i mic, og jo lavere mic et plagg har, desto finere ull er det. Har plagget en lav mic-verdi vil det si at fibrene er lenger og skaper finere krusninger, noe som gjør at plagget er mykt, slitesterkt og ikke stikker mot huden. Så lenge mic-verdien er under 21,5 kan det kalles merinoull, og derfor ligger mange ullplagg på akkurat det nivået. WoolLands produkter har en mic som er helt nede på 18. Det betyr at selv dem som sliter med for eksempel atopisk eksem ofte kan bruke plaggene våre uten at det klør. Ulla vi bruker har også ekstra god hold og er forhåndskrympet, slik at den ikke krymper i vask.

Klærne våre er designet som et to-i-ett-produkt – som er et nytt ullkonsept. Det vil si at kvaliteten nesten er dobbelt så tykk som vanlig ullundertøy, og at man verken trenger å bruke noe under eller over. Ettersom ull er et delikat materiale, har vi jobbet mye med forsterkninger på de mest utsatte delene av plaggene, og i kombinasjon med den tykke ullkvaliteten, sørger dette for at klærne våre har lang levetid og kan gå i arv.

Det at kvaliteten baserer seg på at plaggene skal bæres alene, gjør også at vi er ekstra nøye når det kommer til snitt og design. Klærne skal være så fine i seg selv at både barn og voksne har lyst til å ha dem på seg – enten det er i barnehagen, på kontoret eller på after ski på fjellet. Derfor tilfører vi plaggene kule detaljer som lommer, puffermer, blonder, knapper, glidelåser og tyll, og designer alt i duse, delikate farger. Vi er også opptatt av at klærne skal ha en funksjonell detalj, enten det er en godt synlig refleks på en lue, eller en ullbukse under et skjørt for at små jenter som vil pynte seg skal kunne gjøre det uten å fryse på stumpen.

Plaggene våre sys ikke som tradisjonelt ullundertøy, men som moteklær, med usynlig søm og forsterkninger. Alt har fra oppstarten av blitt produsert på en fabrikk i Kina som vi jevnlig besøker, der WoolLand har fått sin egen produksjonslinje som jobber med den komplekse syprosessen. Vi er opptatt av gode arbeidsvilkår og har som policy at alle leverandørene våre må underskrive Code of Conduct. WoolLand er også medlem av Initiativ for etisk handel (IEH), som betyr at vi forplikter oss til å jobbe for handel som fremmer menneskerettigheter, arbeidstakerrettigheter, utvikling og miljø.

Derfor bør du velge ull
At «ull er gull» er ikke bare et rim, men faktisk helt sant. Ullens unike egenskaper sørger nemlig for at det er mange gode grunner til å kle både deg selv og barn i den:

* Ull regulerer varme. Det vil si at den svaler når det er varmt, og varmer når det er kaldt.

* Ull er selvrensende. Svetter du i en ulltrøye, kan du bare henge den opp til lufting, istedenfor å vaske den.

* Ull trekker til seg fuktighet. Går du med bomullssokker og blir svett i skoene, blir sokkene våte og føttene kalde. Ull holder isteden på fuktigheten, slik at du slipper å bli våt og kald.

* Forskning viser at babyer sover bedre i ull, i og med at ullen er temperaturregulerende og holder pulsen jevn og stabiliserer hjerterytmen gjennom hele natten.

* Ull er holdbart og miljøvennlig. Imens materialer som bomull ser slitent ut etter å ha blitt brukt og vasket gjennom en hel sesong, er ullplagg av god kvalitet like fine når du plukker dem fram sesongen etter. Ull er dessuten nedbrytbart og helt naturlig. Legger du et ullplagg ute, går det i ett med naturen i løpet av bare tre måneder.

* De nevnte fordelene gjør at ull er genialt hele året – også om sommeren. WoolLand har en egen vår- og sommerkolleksjon, som er både tynnere og  lettere enn de øvrige kolleksjonene.

* Den ulla WoolLand benytter seg av er lettvint å behandle. Den vaskes med ullvaskemiddel på ullprogram i vaskemaskin på 30-40 grader. Det er faktisk bedre å ta plaggene i maskinen enn å vaske dem for hånd.

WoolLands vei videre
Vår visjon er å bli Norges mest attraktive ullmerke med det lille ekstra – til fornuftige priser. Vi vil tilby ekstra god kvalitet, ekstra god design og ekstra funksjonelle detaljer. Alle klærne vi lager skal dessuten være såpass klassiske at de kan tas fram år etter år.

WoolLand jobber ut i fra fem nøkkelord som skal gjennomsyre konseptet – fra idé til ferdig produkt: bevisst, ekte, positiv, aktiv og naturlig.

Utover nettbutikken, som sender varer til hele landet, er fokuset vårt i første omgang på Oslo-regionen. I tillegg til konseptbutikken vår på Lilleaker, åpner vi høsten 2016 også en butikk på Strømmen Storsenter. Utover det har vi fra tid til annen pop-up-butikker i diverse byer fra nord til sør.

Høsten 2016 fyller WoolLand fem år. Og selv om vi er utrolig stolte av alt vi har fått til, hviler vi ikke på laurbærene. Vi er sultne, og etterstreber hele tiden å bli enda bedre på det vi gjør. Vi har alltid et nytt mål, hele tiden noe nytt å ta tak i. Vi er ikke redde for å brette opp armene, og har jobben med oss til enhver tid. Vi har utvilsomt fått noen grå hår siden oppstarten i 2011. – Men så har vi jo også blitt eldre. Og den store drømmen er, tross alt, at WoolLand fremdeles lever videre når vi sitter på gamlehjemmet med sølvfargede manker.